3 listopada, 2025

Artyści wykonawcy 15. jubileuszowej gali wręczenia nagród Koryfeusz Muzyki Polskiej 2025

Na tegorocznej uroczystości wystąpią: 

Iwona Hossa – śpiew
Dorota Miśkiewicz – śpiew
Agata Szymczewska – skrzypce
Grzegorz Turnau – śpiew, fortepian
Marcin Wasilewski – fortepian

Młode Stare Baby

{oh!} Orkiestra
Martyna Pastuszka – skrzypce, kierownictwo artystyczne

Orkiestra Adama Sztaby
Chopin University Chamber Orchestra
Marta Maślanka – cymbały
Adam Sztaba – dyrygent, kierownictwo muzyczne

Zabrzmią m.in. utwory Antoniego Stolpego, Henryka Wieniawskiego, Krzysztofa Komedy, Grzegorza Turnaua i Marcina Wasilewskiego.

Zapoznaj się z biogramami artystów poniżej.

Iwona Hossa

Jest zaliczana do czołowych sopranistek swojego pokolenia. Jej domeną są przede wszystkim precyzja i techniczne możliwości nadzwyczaj wszechstronnego głosu, niezwykła czystość brzmienia oraz urzekająca barwa. Jej kunszt wokalny był podziwiany w wielu miejscach na świecie, gdzie zawsze oczarowuje publiczność i zdobywa uznanie krytyki. Jest także pedagogiem i managerem kultury.

Ukończyła z wyróżnieniem Wydział Wokalno-Aktorski Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu. Współpracuje z wieloma teatrami operowymi i orkiestrami symfonicznymi w Polsce i za granicą. Jest laureatką Grand Prix i Złotego Medalu na Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Marii Callas w Atenach. To artystka wszechstronna — w jej bogatym repertuarze znajdują się dzieła od muzyki dawnej po najnowszą.

Występowała pod batutą takich dyrygentów, jak David Lloyd-Jones, David Agler, Maurizio Benini, Gabriel Chmura, Charles Dutoit, Gustavo Dudamel, Agnieszka Franków-Żelazny, Valery Giergiev, Kazimierz Kord, Jan Krenz, Jacek Kaspszyk, Jerzy Maksymiuk, John Neschling, Grzegorz Nowak, Krzysztof Penderecki, Jerzy Semkow, Stanisław Skrowaczewski czy Antoni Wit.

Nagrała 28 płyt CD i DVD, głównie z muzyką polską. Większość z nich otrzymała prestiżowe nagrody fonograficzne, m.in. International Classical Music Awards w kategorii muzyki współczesnej czy Orphée d’Or, a także nominacje do Fryderyków i Grammy Awards.

Iwona Hossa przez dwadzieścia lat miała zaszczyt współpracować z prof. Krzysztofem Pendereckim i posiada w swoim repertuarze wszystkie jego dzieła wokalno-instrumentalne. Dokonała wielu prawykonań utworów polskiej muzyki współczesnej, m.in. Krzysztofa Pendereckiego, Wojciecha Kilara i Jerzego Maksymiuka.

Jeszcze jako studentka otrzymała Stypendium dla Młodych Twórców Poznańskiego Środowiska Artystycznego, przyznawane przez Kapitułę Nagrody Artystycznej Miasta Poznania, oraz nagrodę im. Księdza Piotra Wawrzyniaka w kategorii „Nadzieja Wielkopolski”.

Jest laureatką nagrody Bursztynowego Pierścienia za rolę Konstancji w operze W. A. Mozarta “Uprowadzenie z seraju” oraz nagrody im. Andrzeja Hiolskiego za rolę Hanny w “Strasznym dworze” Stanisława Moniuszki.

W 2011 roku uzyskała tytuł doktora sztuki (UMFC w Warszawie), a w 2014 — doktora habilitowanego (UMFC w Warszawie). Przez 10 lat prowadziła klasę śpiewu solowego na Wydziale Wokalno-Aktorskim Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu.

W 2015 roku została odznaczona Srebrnym Krzyżem Zasługi, przyznanym przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej. W 2016 otrzymała Odznakę Honorową za Zasługi dla Województwa Wielkopolskiego, przyznaną przez Marszałka Województwa Wielkopolskiego, oraz Odznakę Honorową „Zasłużony dla Kultury Polskiej” przyznaną przez Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego, prof. Małgorzatę Omilanowską. W 2019 roku otrzymała Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.

Od 2019 roku jest członkinią Zarządu Stowarzyszenia im. Bogdana Paprockiego, organizującego Konkurs Wokalny, koncerty i Letnią Akademię Doskonałości.

Dorota Miśkiewicz

Jeden z najważniejszych polskich głosów jazzowych, kompozytorka, autorka tekstów, odznaczona brązowym medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”. Wydała dziewięć autorskich płyt, często nominowanych do Fryderyków. Ostatni album, “Bons Amigos”, nagrany w Rio de Janeiro z ikoną latin jazzu, brazylijskim gitarzystą Toninho Hortą, otrzymał nominację w kategorii Album Roku Jazz, a Dorotę nominowano w kategorii Artysta Roku.

Dorota Miśkiewicz jest także wizjonerką kreującą śmiałe, artystyczne pomysły. To z jej inicjatywy powstał projekt PIANO.PL, podczas którego po raz pierwszy w historii polskiej muzyki na jednej scenie, w kameralnych duetach z towarzyszeniem Atom String Quartet zaprezentowało się z nią kilkunastu wybitnych polskich pianistów trzech generacji. Otrzymała za nią nominację do Fryderyków oraz nagrody Koryfeusz Polskiej Muzyki.

Niezliczona jest liczba kolaboracji, w których brała udział na zaproszenie innych artystów. Jako jedna z nielicznych śpiewała i nagrywała w duecie z Cesarią Evorą, ich wspólna piosenka „Um Pincelada” spotkała się ze znakomitym przyjęciem miłośników muzyki na całym świecie. Ponadto ma na swoim koncie współpracę z Nigelem Kennedym, Stefano Bollanim, Davidem Murrayem, Louisem Winsbergiem, Kepą Junkerą, Toninho Hortą, Armando Marçalem, Michaelem Pipoquinhą, Tomaszem Stańko i całą plejadą artystów polskiej sceny muzycznej.

Zakotwiczona w jazzie, chętnie wypływa na szerokie wody innych estetyk muzycznych, nierzadko eksperymentalnych. Od lat można ją usłyszeć na płytach i koncertach Grzegorza Turnaua, do wspólnych projektów zapraszają ją także artyści sceny hip-hopowej (m.in. LUC), współczesnej (Bartek Wąsik, Kwadrofonik, Agata Zubel).

Agata Szymczewska

Agata Szymczewska, o której londyński The Times napisał:
Gra z powagą, opanowaniem i mądrością muzyczną ponad swój wiek, brzmiąc momentami jak płomienna młoda Ida Haendel, należy do wąskiego grona najwybitniejszych polskich skrzypków, którzy są rozpoznawalni na całym świecie. Od zdobycia I nagrody, Złotego Medalu oraz Nagrody Publiczności w XIII Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu, regularnie występuje na renomowanych scenach w Europie, Azji i obydwu Amerykach, zdobywając uznanie międzynarodowych krytyków, słynnych dyrygentów oraz orkiestr i festiwali z którymi współpracuje.

Agata Szymczewska występowała w słynnych salach koncertowych m.in. w nowojorskiej Carnegie Hall, Chicago Symphony Hall, Kennedy Center w Waszyngtonie, Wigmore Hall w Londynie, Théatre des Champs-Élysées w Paryżu, Concertgebouw w Amsterdamie, Palau de la Musica w Barcelonie, w Filharmoni Berlińskiej, Sala Sao Paulo w Brazylii, Seoul Arts Center w Korei a także w Chinach, Japonii, na Tajwanie, Kanadzie, Chile, Kolumbii oraz Izraelu pod batutą m. in Seiji Ozawy, Sir Nevilla Marrinera, Ricardo Muti, Andreya Boreyko, Maxima Vengerova, Krzysztofa Pendereckiego, Johna Axelroda,  Jerzego Maksymiuka, Jacka Kasprzyka, Krzysztofa Urbańskiego, Michała Nesterowicza, Antoniego Wita, Jana Krenza oraz w Royal Festival Hall z London Philharmonic Orchestra, którą poprowadził Osmo Vanska.

Agata Szymczewska regularnie występuje u boku Anne-Sophie Mutter, wraz z zespołem Mutters Virtuosi odbywa tournée w najbardziej prestiżowych salach koncertowych i festiwalach muzycznych na czterech kontynentach. Ważnym punktem kariery, oprócz koncertów solistycznych, jest muzyka kameralna, dzięki której Agata Szymczewska wspólnie koncertowała z wieloma wybitnymi artystami takimi jak: Krystian Zimermann, Martha Argerich, Igor Levit, Anne-Sophie Mutter, Gidon Kremer, Maxim Vengerov, Mischa Maisky czy Yuri Bashmet. Od 2014 roku Agata Szymczewska jest prymariuszką renomowanego Karol Szymanowski Quartet, który od ponad dwudziestu lat należy do ekskluzywnego grona najlepszych kwartetów smyczkowych na świecie.

Agata Szymczewska jest też laureatką nagrody London Music Masters w 2009 roku. W ostatnich latach została uhonorowana nagrodami: Paszport PolitykiNagrodą TVP Kultura w kategorii Muzyka Poważna, oraz 4 nagrodami Fryderyk. W swoim dorobku fonograficznym posiada kilkanaście płyt CD i DVD wydanych m. in przez: Deutsche Grammophon, Sony Music, Decca, Hyperion Records, SWR Music, Universal Music, CD Accord.

Agata Szymczewska  jest absolwentką  Hochschule fur Musik  und Theater w Hannoverze w  klasie   prof. Krzysztofa Węgrzyna oraz Akademii Muzycznej w Poznaniu w klasie prof. Bartosza Bryły. Od 2016 roku wykłada na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie.

Gra na skrzypcach Nicolo Gagliano (1755) użyczonych dzięki uprzejmości Anne-Sophie Mutter.

Grzegorz Turnau

Kompozytor, piosenkarz i pianista, autor tekstów, aranżer. Gry na fortepianie uczył się w Państwowej Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej I stopnia im. Ignacego Paderewskiego w Krakowie, jest absolwentem krakowskiego V Liceum Ogólnokształcącego im. Augusta Witkowskiego. Studiował filologię angielską na Uniwersytecie Jagiellońskim. W 1984 roku, jeszcze jako licealista, otrzymał I Nagrodę na XX Studenckim Festiwalu Piosenki, wkrótce potem trafił do Piwnicy pod Baranami, z którą związany był przez 13 lat. W 1991 roku ukazał się jego debiutancki album „Naprawdę nie dzieje się nic”. Od tego czasu wydał 16 solowych płyt i uczestniczył w kilkudziesięciu innych projektach fonograficznych.

Regularnie i intensywnie koncertuje. Obecnie na scenie zwykle towarzyszy mu kilkuosobowy zespół (m.in. Jacek Królik – gitara, Leszek Szczerba – saksofon, Mariusz Pędziałek – obój, Cezary Konrad – perkusja, Robert Kubiszyn/ Łukasz Adamczyk – bas, Michał Jurkiewicz – altówka, instrumenty klawiszowe), a także kameralne zespoły smyczkowe. Współpracuje z wieloma wybitnymi artystami (m.in. Anną Marią Jopek, Dorotą Miśkiewicz, Agą Zaryan, Sebastianem Karpielem-Bułecką, Janem Kantym Pawluśkiewiczem, Andrzejem Sikorowskim, Stanisławem Soyką).

Komponuje muzykę dla filmu i teatru (m.in. od wielu lat współpracując z reżyserem Jarosławem Kilianem), jest też autorem większych form muzycznych i (od 2016 roku) kierownikiem muzycznym Teatru Lalka w Warszawie. Choć urodził się i mieszka w Krakowie, związany jest od dzieciństwa z miastem Inowrocław, którego honorowe obywatelstwo otrzymał w 2013 roku, a także z województwem zachodniopomorskim, gdzie mieści się – założona przez Grzegorza wspólnie ze Zbigniewem i Jackiem Turnauami i Tomaszem Kasickim – Winnica Turnau.

Jest laureatem wielu nagród, m.in. 9 Fryderyków, 2 Wiktorów, Grand Prix Festiwalu w Opolu. Otrzymał medal Gloria Artis i Złoty Krzyż Zasługi. W 2016 roku został laureatem Nagrody Miasta Krakowa w dziedzinie kultury i sztuki.

Marcin Wasilewski

Kompozytor i jeden z najwybitniejszych polskich pianistów jazzowych, współzałożyciel zespołu Marcin Wasilewski Trio, wcześniej znanego jako Simple Acoustic Trio, najbardziej rozpoznawalnego na świecie polskiego tria jazzowego, które w 2024 roku obchodziło swoje 30-lecie. Od blisko 25 lat wraz z trio nagrywa dla prestiżowej monachijskiej wytwórni ECM Records.

Jako pianista nie tylko imponuje wirtuozerią, ale również talentem kompozytorskim — w swojej twórczości łączy tradycję z nowoczesnym brzmieniem, tworząc rozpoznawalny i ceniony w świecie styl. Jego talent cenią najwybitniejsi muzycy jazzowi, tacy jak Pat Metheny, Charles Lloyd, Joe Lovano, Jan Garbarek, Branford Marsalis czy Al Foster.

Wraz z członkami tria: Sławomirem Kurkiewiczem (kontrabas) i Michałem Miśkiewiczem (perkusja), przez ponad dwie dekady tworzył legendarny kwartet Tomasza Stańki, co umożliwiło muzykom zaistnienie w szerokiej świadomości międzynarodowej publiczności.

Marcin Wasilewski ma w dorobku ponad 20 albumów, zarówno autorskich, jak i nagranych we współpracy z największymi gwiazdami jazzu. We wrześniu 2021 roku ukazał się siódmy album jego tria w ECM Records – „En attendant”, a rok wcześniej premierę miał „Arctic Riff”, nagrany z wybitnym amerykańskim saksofonistą Joe Lovano. Wspólnie z Lovano zespół odbył dwie europejskie trasy koncertowe (2021, 2022), a w 2023 roku rezydował przez tydzień w kultowym nowojorskim klubie Village Vanguard. Efektem tej rezydencji jest album „Homage”, nagrany w legendarnym studiu Rudy’ego Van Geldera w New Jersey, który ukazał się w 2025 roku. W lipcu 2025 artyści ruszyli w kolejną trasę koncertową po Europie, promując wspólne wydawnictwo.

Marcin Wasilewski Trio od lat uchodzi za jedną z najważniejszych i najbardziej oryginalnych formacji jazzowych swojego pokolenia. Doceniane przez krytyków i słuchaczy na całym świecie, nieprzerwanie od 2018 roku zwycięża w ankiecie Jazz Top magazynu „Jazz Forum” w kategorii Najlepszy Akustyczny Zespół Roku.

Wasilewski ma na swoim koncie jedenaście statuetek Fryderyka — najwięcej spośród polskich muzyków jazzowych — w tym sześć nagród w kategorii Najlepszy Muzyk Jazzowy Roku (2005, 2009, 2012, 2015, 2019, 2022) oraz pięć przyznanych wspólnie z członkami Tria w kategorii Najlepszy Album Roku (2005, 2009, 2015, 2019, 2022). W ankiecie prestiżowego magazynu „Down Beat” dwukrotnie (w 2005 i 2011 roku) został uznany za wschodzącą gwiazdę światowej pianistyki jazzowej.

W swojej karierze współpracował z najznamienitszymi artystami światowego jazzu, m.in. z Charlesem Lloydem, Janem Garbarkiem, Nilsem Petterem Molværem, Alem Fosterem, Branfordem Marsalisem, Arildem Andersenem, Joe Lovano, Berntem Rosengrenem, Dino Saluzzim, Manu Katché i Jonem Christensenem.

Młode Stare Baby

Żeńska grupa śpiewacza z regionu polskiego Spisza. Nazwa zespołu pochodzi od pierwszego tańca panny młodej na weselu, który nazywał się „Staro baba”. Występują w tradycyjnych spiskich strojach starościn weselnych. Na co dzień śpiewaczki swoimi głosami zasilają Zespół Regionalny Podhale Grupa Spiska z Jurgowa, który w 2025 roku został uhonorowany Nagrodą im. Oskara Kolberga „Za zasługi dla kultury ludowej” w kategorii zespołów folklorystycznych.

{oh!} Orkiestra

Została założona w 2012 roku, szybko zyskując miano najlepszej orkiestry specjalizującej się w wykonawstwie historycznym w Polsce. Zespół koncertował w najważniejszych salach koncertowych, takich jak Wigmore Hall, Theater an der Wien, Tchaikovsky Concert Hall w Moskwie, Auditorium de l’Opéra de Dijon, oraz na festiwalach, m.in. Bayreuth Baroque Opera Festival, Bachfest Leipzig, Händel-Festspiele w Halle, Tage Alter Musik Regensburg czy Musikfestspiele Potsdam Sanssouci.

{oh!} Orkiestra wydała czternaście albumów CD z muzyką instrumentalną i operową różnych epok. Zespół nieustannie odkrywa zapomniany barokowy repertuar operowy, wskrzeszając m.in. dzieła takie jak “Alessandro nell’Indie” Leonarda Vinci, “Gismondo, re di Polonia” tego samego kompozytora czy “Il Venceslao” Antonio Caldary.

Rok 2022 przyniósł orkiestrze owocną współpracę z festiwalem Misteria Paschalia, podczas którego {oh!} Orkiestra występowała jako zespół rezydent, a Martyna Pastuszka pełniła funkcję dyrektorki artystycznej. W tym samym roku orkiestra była również rezydentem Festiwalu Opery Barokowej w Bayreuth. Od 2018 roku regularnie współpracuje z Narodowym Instytutem Fryderyka Chopina, dzięki czemu została zaproszona do nagrania kompletu symfonii Mozarta oraz dzieł muzyki polskiego romantyzmu.

Martyna Pastuszka

Muzyczny entrepreneur: kapelmistrzyni, solistka, kameralistka, dyrygentka, założycielka i dyrektor artystyczna {oh!} Orkiestry, z którą regularnie koncertuje. Jako koncertmistrzyni współpracuje z Pygmalion Ensemble Raphaëla Pichona oraz orkiestrą Utopia Teodora Currentzisa. Od 2001 roku występowała regularnie z cenionymi zespołami jako kierownik artystyczna, koncertmistrzyni, solistka czy kameralistka, m.in. z Le Concert de la Loge, Concerto Copenhagen, Hofkapelle München, Collegium Vocale Gent, Le Parlement de Musique, Aukso oraz Orquesta Barroca de Sevilla.

W 2022 roku, jako dyrektorka artystyczna-rezydentka festiwalu Misteria Paschalia w Krakowie, zaprogramowała całą edycję i prawykonała oratorium Jacoba Schubacka „Die Jünger zu Emaus”. {oh!} Orkiestra pod jej przewodnictwem prawykonuje także opery, takie jak „Arminio” Hassego, „Gismondo, re di Polonia” Vinciego czy „Didone abbandonata” Sarriego. W 2022 roku, jako rezydentka festiwalu Bayreuth Baroque, poprowadziła sceniczne wykonanie „Alessandro nell’Indie” Vinciego, a w roku 2023 odbyła się premiera opery „Venceslao” Antonio Caldary. Prowadzone przez nią {oh!} Orkiestra oraz {oh!} Trio nagrywają dla wytwórni Aparte, Sony, NIFC, Muso, CPO i DUX.

W 2021 roku TVP Kultura zrealizowała film dokumentalny w reżyserii Grzegorza Jankowskiego „Nie jestem maestro”, przybliżający pracę i relacje muzyków {oh!} Orkiestry oraz sylwetkę jej liderki.

Przyszłe sezony artystyczne artystki wypełnią kolejne nagrania realizowane dla Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina i szwajcarskiej wytwórni Prospero, a także koncerty {oh!} Orkiestry w prestiżowych salach, m.in. Concertgebouw w Amsterdamie, Theater an der Wien w Wiedniu oraz na festiwalach w Halle, Poczdamie, Rydze, Bayreuth, Ambronay i Wersalu. Rozpoczęta kilka lat temu regularna współpraca z Polską Operą Królewską w Warszawie przyniesie światową premierę operową w sezonie 2025/26. Na sezon 2025/26 zaplanowano też szeroką współpracę Martyny jako artystki-rezydentki z Orquesta Barroca de Sevilla.

Martyna Pastuszak została nagrodzona Koryfeuszem Muzyki Polskiej 2023 w kategorii Osobowość Roku, a w przeszłości była nominowana m.in. do nagród Opus Klassik (Dyrygent Roku), Paszportów „Polityki” oraz Fryderyków.

Orkiestra Adama Sztaby

O członkach swojej orkiestry, Adam Sztaba zwykł mawiać, że to “grupa snajperów”. Ma do nich ogromne zaufanie, większość muzyków aktualnego składu zasiada w orkiestrze do początku jej istnienia. 

W tym roku wypada jubileusz 20-lecia istnienia orkiestry. Muzycy świętują go serią koncertów koncertów w największych halach i salach koncertowych w całej Polsce.

Orkiestra ma rodziła się niewątpliwie w okolicznościach. I nie były one wyłącznie muzyczne. Szybko jednak okazało się, że to właśnie muzyka trzyma nas przy sobie, a dużo mniej rozmaite anturaże. Niemal od razu czekały nas poważne wyzwania koncertowe, festiwalowe, programy telewizyjne, ale przede wszystkim spotkania z artystami, z których wielu krzątało się w naszych odległych marzeniach. Dziś czuję wielkie szczęście, że mozolnie kreślone przeze mnie kartki z nutami były przez lata ożywiane przez tych niezwykłych i pełnych pasji muzyków.

Adam Sztaba

Chopin University Chamber Orchestra

Zespół powstał w 2017 roku z inicjatywy rektora Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina prof. Klaudiusza Barana oraz ówczesnego inspektora orkiestry Aleksandra Zwierza – obecnego managera. Kierownictwo artystyczne powierzono dyrygentowi Rafałowi Janiakowi. Członkami orkiestry są wybitni studenci, wybrani w trybie wieloetapowych przesłuchań, a jej misją jest prezentacja zróżnicowanego i odkrywczego repertuaru.

Chopin University Chamber Orchestra współpracowała z takimi dyrygentami, jak Grzegorz Nowak, Michał Klauza, Anna Sułkowska-Migoń czy Marcin Nałęcz-Niesiołowski. Regularnie koncertuje, uświetniając ważne wydarzenia kulturalne i historyczne, m.in. 200. rocznicę śmierci Tadeusza Kościuszki w Pałacu Prezydenckim, „Narodowe Granie” w 200. rocznicę urodzin Stanisława Moniuszki oraz jubileusz 100-lecia odzyskania przez Polskę niepodległości w Pałacu Narodów ONZ w Genewie.

Orkiestra prowadzi aktywną działalność fonograficzną. Jej debiutancki album (2017) zawierał muzykę Brittena, Pendereckiego i Szostakowicza. W 2020 roku ukazała się płyta z udziałem solisty Rafała Grząki – z polskimi koncertami akordeonowymi. Kolejne wydawnictwa to m.in. „Paweł Gusnar. Saxophone Varie vol. 4”, „Ignacy Zalewski. Accordion Works”, „Le Clavecin Moderne plus Percussion vol. 1”. W 2019 roku orkiestra odbyła tournée po Chinach, dając 21 koncertów w prestiżowych salach, m.in. w szanghajskim Poly Theatre, co było wydarzeniem bezprecedensowym w historii UMFC.

W 2020 roku, z okazji 50. rocznicy Grudnia ’70, Radio Gdańsk wydało album zawierający „Grudniowy Tren” Rafała Janiaka, prawykonany przez orkiestrę w Gdańsku i Gdyni. W marcu 2023 roku zespół wystąpił w Copernicus Center w Chicago, prezentując m.in. utwór „O obrotach sfer niebieskich” Mikołaja Majkusiaka. W kwietniu 2023 muzycy współtworzyli polsko-izraelską orkiestrę symfoniczną podczas koncertu w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej z okazji 80. rocznicy powstania w getcie warszawskim, w obecności prezydentów Polski, Izraela i Niemiec.

Marta Maślanka

Absolwentka Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie instrumentów perkusyjnych, od 1993 roku specjalizuje się w grze na cymbałach. Zajmuje się przede wszystkim muzyką filmową, teatralną i tradycyjną.

Współpracuje z czołowymi polskimi kompozytorami, m.in. Michałem Lorencem (nagrała m.in. ścieżkę dźwiękową do filmu „Bandyta”, z wielokrotnie nagradzanym „Tańcem Eleny”), Janem A. P. Kaczmarkiem (zagrała z The Hollywood Studio Symphony w Los Angeles podczas nagrania muzyki do filmu „Niewierna”), Krzesimirem Dębskim, Pawłem Mykietynem, Ablem Korzeniowskim, Bartłomiejem Gliniakiem, Antonim Komasą Łazarkiewiczem i Hadrianem Tabęckim.

Grała na cymbałach w kultowym „Koncercie Jankiela” z filmu Andrzeja Wajdy „Pan Tadeusz”, z muzyką Wojciecha Kilara. Wystąpiła również podczas re-premiery niemej wersji tego filmu z 1928 roku, w reżyserii Ryszarda Ordyńskiego, wykonując muzykę Tadeusza Woźniaka na żywo. W 2022 roku, wraz z Janem Peszkiem, zaprezentowała „Koncert Jankiela” Adama Mickiewicza w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej podczas inauguracji festiwalu Szalone Dni Muzyki.

Jako instrumentalistka wzięła udział w nagraniu kilkudziesięciu płyt, m.in. z Mają Kleszcz, Kapelą Brodów, Weroniką Grozdew-Kołacińską, Karoliną Skrzyńską, Justyną Steczkowską, Jackiem Kleyffem, Anną Jagielską-Riveiro, Marcinem i Mateuszem Pospieszalskimi, Marią Pomianowską oraz Kapelą ze Wsi Warszawa.

Na stałe współpracuje z Michałem Lorencem, tworząc zespół DesOrient (muzyka filmowa). Koncertuje także z zespołem WoWaKin, Niną Kodorską, Kapelą Brodów, Mają Kleszcz i Kwartetem Prowincjonalnym, Olgą Avigail Mieleszczuk („Pieśni Żydowskiego Polesia”) oraz Weroniką Grozdew-Kołacińską („Etnofonie Kurpiowskie”, „Wandering Songs”). Przez wiele lat współtworzyła Zespół Polski. Jest związana z wieloma scenami teatralnymi.

Jako edukatorka współpracuje m.in. z projektem „Smykofonia” oraz bierze udział w „Senjawazabawa”. Od kilku lat prowadzi zajęcia na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie, gdzie wykłada na kierunku World Music.

Adam Sztaba

Absolwent Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie kompozycji prof. Zbigniewa Rudzińskiego. W wieku 17 lat zainspirowany musicalem „Metro” stworzył własny musical „Fatamorgana?” wystawiony w Bałtyckim Teatrze Dramatycznym w Koszalinie. Debiutancką muzykę docenił Janusz Stokłosa i Janusz Józefowicz, z którymi w 1994 roku rozpoczął współpracę w Teatrze Studio Buffo w Warszawie.

W wieku dwudziestu lat objął funkcję kierownika muzycznego zespołu Maryli Rodowicz. W latach 1997–2001 współpracował z Edytą Górniak jako kierownik muzyczny, aranżer i pianista. W latach 2002 i 2003 pełnił rolę kierownika muzycznego oraz pianisty w programie telewizyjnym „Idol”.

W 2003 roku skomponował muzykę do spektaklu tanecznego „Opentaniec”, objętego patronatem Prezydenta RP Aleksandra Kwaśniewskiego. Premiera odbyła się w Teatrze Muzycznym w Gdyni, a następnie w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie.

W latach 2005–2006 był kierownikiem muzycznym, dyrygentem i aranżerem w programie „Taniec z Gwiazdami”. Specjalnie na jego potrzeby stworzył Orkiestrę Adama Sztaby, która działa do dziś.

W 2010 roku pełnił funkcję kierownika muzycznego, aranżera i dyrygenta podczas Ceremonii Otwarcia Europejskich Letnich Igrzysk Olimpiad Specjalnych w Warszawie. W tym samym roku, z okazji 85-lecia Polskiego Radia, poprowadził Polską Orkiestrę Radiową podczas recitalu Stinga.

W lipcu 2011 roku był kierownikiem muzycznym, aranżerem i dyrygentem koncertu „Tu Warszawa”, inaugurującego polską prezydencję w Radzie Unii Europejskiej. Na scenie wystąpili m.in. Dolores O’Riordan, Chris Botti i Michael Bolton, a towarzyszyła im orkiestra Sinfonia Varsovia pod batutą Adama Sztaby.

W 2012 r. podczas koncertu „Stańko +” w ramach festiwalu „Solidarity of Arts” wykonał premierowo własną aranżację utworu Krzysztofa Komedy „Sleep safe and warm” pochodzącego z filmu „Rosemary’s Baby”. Stanowiła ona część recitalu Quincy Jones’a, który zapowiedział wykonanie. Solistką była Urszula Dudziak, a Adam Sztaba poprowadził muzyków Big Bandu NDR.

Od 2011 do 2016 roku pełnił rolę jurora w popularnym programie telewizyjnym „Must be The Music. Tylko muzyka”.

W 2014 roku wydał autorski album „Muzyka własna”, zawierający muzykę ze spektaklu „Opentaniec” oraz ścieżkę dźwiękową do filmu „Od pełni do pełni”, nagraną z Orkiestrą Sinfonia Varsovia.

W 2016 roku współtworzył oprawę muzyczną centralnych wydarzeń „Światowych Dni Młodzieży” jako kierownik muzyczny, aranżer i dyrygent. W maju 2017 roku poprowadził recital Terence’a Blancharda z zespołem, z towarzyszeniem muzyków Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie.

W 2020 roku pełnił funkcję kierownika muzycznego i dyrygenta musicalu „Człowiek z La Manchy” wystawianego w Teatrze Dramatycznym w Warszawie. W tym samym okresie współpracował z Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia jako dyrygent i aranżer, m.in. przy nagraniu audio-wideo na potrzeby gali Intel Extreme Masters 2020, podczas recitalu Richarda Galliano oraz koncertów z Yasmin Levy.

W kwietniu 2020 r. miała premierę pandemiczna wersja utworu „Co mi Panie dasz” Beaty Kozidrak w aranżacji Adama Sztaby z udziałem 732 instrumentalistów i 16 śpiewających gwiazd.

W grudniu 2021 był kierownikiem muzycznym, aranżerem i dyrygentem telewizyjnego koncertu „Skrzydła umysłu”, otwierającego Szczyt Cyfrowy ONZ – IGF 2021. Tego wieczoru prawykonana została pieśń Adama Sztaby do wiersza Wisławy Szymborskiej – „Nic dwa razy”. Wśród solistów znaleźli się m.in. Richard Bona, Natalia Kukulska, Dorota Miśkiewicz, Kasia Moś, Stanisław Soyka, Andrzej Lampert, Piotr Cugowski i Marcin Wasilewski, którym towarzyszyła Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia pod jego batutą.

Jako twórca aranżacji, dyrygent i kierownik muzyczny stał za wieloma cenionymi koncertami telewizyjnymi, m.in. „Życia mała garść” (2012), „Grzegorz Ciechowski. Spotkanie z Legendą” (2014), „Zakochani są wśród nas” z piosenkami do tekstów Janusza Kondratowicza podczas 61. KFPP w Opolu (2024), gdzie pełnił także funkcję dyrektora muzycznego Festiwalu, oraz „Małe tęsknoty” z utworami Wojciecha Trzcińskiego (2025) podczas 62. KFPP w Opolu.

W ostatnich latach skomponował kilka utworów symfonicznych, takich jak: „Leopoldinum” (2016), „Riffenuto” (2017), „Polonez 1918” (2018), „ŁeMkONIUSZKO” (2020) oraz „Po-głosy” (2021). Utwór „Riffenuto” w wykonaniu Orkiestry Sinfonia Varsovia znalazł się w aplikacji edukacyjnej „Orkiestrownik” obok „Poloneza” Wojciecha Kilara i towarzyszył audycjom prowadzonym przez Sztabę.

Poza wspomnianymi artystami Adam Sztaba współpracował też z wieloma polskimi gwiazdami, m.in.: Kayah, Kasią Kowalską, Ewą Małas-Godlewską, Natalią Kukulską, Katarzyną Nosowską, Dorotą Miśkiewicz, Haliną Frąckowiak, Przemysławem Gintrowskim, Grzegorzem Turnauem, Mietkiem Szcześniakiem, Igorem Herbutem, Kubą Badachem, Atom String Quartet, Grupą Mo-Carta oraz gwiazdami światowymi, m.in.: Karelem Gottem, Caro Emerald, Heleną Vondráčkovą, José Carrerasem, José Currą, Demisem Roussosem, WDR Big Bandem, Chiną Moses.